Click!!! click!!!

Wednesday, April 6, 2011

Breastfeeding~~tiada paksaan, hanya galakan... :)

Singgah2 kat blog kak ayu, then terjah la susuibu.com yang sudah lama tidak dikunjungi.. Baca n buka thread ini, yang agak menarik sejak akhir2 ni.. so saya share la ayat2 al-quran berkenaan BF ni. Tiada paksaan dalam menyusukan anak dengan susu ibu, ia hanya galakkan..

“Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, yaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan. Dan kewajiban ayah memberi makan dan pakaian kepada para ibu dengan cara yang makruf. Seseorang tidak dibebani melainkan menurut kadar kesanggupannya. Janganlah seorang ibu menderita kesengsaraan karena anaknya dan juga seorang ayah karena anaknya, dan waris pun berkewajiban demikian. Apabila keduanya ingin menyapih (sebelum dua tahun) dengan kerelaan keduanya dan permusyawaratan, maka tidak ada dosa atas keduanya. Dan jika kamu ingin anakmu disusukan oleh orang lain, maka tidak ada dosa bagimu apabila kamu memberikan pembayaran menurut yang patut. Bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahwa Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.” (Surah Al-Baqarah, ayat 233).

“Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu-bapaknya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada dua orang ibu bapakmu, hanya kepada-Kulah kembalimu.” (Surah Luqman, ayat 14)

“Kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada dua orang ibu bapaknya, ibunya mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah (pula). Mengandungnya sampai menyapihnya adalah tiga puluh bulan, sehingga apabila dia telah dewasa dan umurnya sampai empat puluh tahun ia berdoa: "Ya Tuhanku, tunjukilah aku untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapakku dan supaya aku dapat berbuat amal yang saleh yang Engkau ridai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya aku bertobat kepada Engkau dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri.” (Surah Al-Ahqaaf, ayat 15)

So..ibu2 yang tak dapat menyusukan anak dengan susu ibu, jangan la terlalu sedih..jangan berkecil hati..sudah itu rezeki yang tertulis.. di masa lain yang akan datang, penuhi ilmu penyusuan..kuatkan azam, usaha, doa dan tawakal, jangan sedih n elakkan stress..insyaAllah berjaya menyusukan anak dengan susu kita sendiri..insyaAllah.. :)
~Ummi Auni&Aufa~

3 comments:

  1. setuju dgn ntry ramizah..
    beri galakan,pasti org akan lagi minat.kalu paksaan,org akan lagi menyampah..ye lakan,anak masing2..

    ReplyDelete
  2. betul tu ramizah...
    kita hanya beri galakan...
    lain orang kan, lain masalahnya...

    ReplyDelete
  3. betul ash n sya, tak semua orang dipermudahkan dalam nak BFkan anak...macam2 masalah..ada yang anak refuse tapi si ibu memang nak sangat bfkan anak dia..semua tu ketentuan dan rezeki dari Allah..anak masing2 kan..tiap ibu mesti maukan yang terbaik untuk anaknya walaupun dia tak dapat or tak mampu nak bfkan anak dia...

    ReplyDelete